Matricea BCG

Grupul de consultanta Boston Consulting Grup a creat o matrice, denumita pe scurt BCG, care reprezinta un instrument foarte cunoscut si utilizat în marketing. Este dezvoltata sub forma unei matrici de tipul 2X2, ce pleaca de la premisa ca performanta economica este determinata de doi factori foarte importanti:

  • cota relativa de piata ;
  • rata relativa de crestere a pietei.

Cota relativa de piata reprezinta raportul dintre cota de piata a firmei în discutie si cota de piata a celui mai puternic concurent al firmei (foarte importanta este cunoasterea celui mai puternic concurent!). Cota relativa de piata exprima nivelul de dominare a pietei de catre firma. Cota de piata indica, de asemenea, capacitatea de a produce venit, fluxul de numerar fiind factorul cel mai important: cu cât nivelul de dominare a pietei este mai mare, cu atât creste capacitatea firmei de a genera lichiditati. Iata unul din argumentele care determina o firma sa îsi doreasca o pozitie pe piata cât mai buna.
Rata de crestere a pietei este un indicator important din doua motive. Pe o piata aflata în crestere rapida, vânzarile unui produs/servicii pot creste într-un ritm mai alert, decât pe o piata cu o crestere lenta. Pe de alta parte, aceasta crestere a vânzarilor atrage o cantitate mare de lichiditati ce poate fi utilizata la dezvoltarea firmei.

Produsele sunt calificate intr-un mod extrem de colorat:
STELE (Stars) – procent mare de piata / crestere mare de piata (neutru din punct de vedere al numerarului – nu genereaza cash);
VACI DE MULS (Cash Cows) – procent mare de piata / crestere de piata scazuta (generatoare de numerar);
SEMNE DE INTREBARE (Question Marks) – procent de piata scazut / crestere de piata mare (scurgere de numerar)
CAINI (Dogs) – procent de piata scazut / crestere de piata scazuta (neutru din punct de vedere al numerarului – nu genereaza cash).