Capacitatea de negociere a furnizorilor

Furnizorii, prin mărimea preţurilor, reducerea calităţii produselor livrate sau prin modificarea condiţiilor de vânzare, au posibilitatea de a micşora rentabilitatea unui sector.

Furnizorii sunt mai puternici în negocieri cu firmele cumpărătoare dacă:

  • grupul de furnizori este mai concentrat decât sectorul în care vinde. Vânzând unor clienţi mai dispersaţi, libertatea de acţiune asupra preţurilor, calităţii şi condiţiilor de vânzare creşte;
  • nu sunt obligaţi să lupte împotriva produselor de substituţie;
  • sectorul este un client puţin important pentru grupul de furnizori. În această situaţie, furnizorii nu trebuie să se preocupe să practice preţuri rezonabile cu scopul de a nu pierde principala lor sursă de venituri;
  • produsul furnizorului este un mijloc de producţie important în sectorul de activitate al clientului. În acest caz, furnizorul dispune de o mare putere, mai ales dacă produsul în cauză nu este stocabil;
  • grupul de furnizori şi-a diferenţiat produsele sau a stabilit costuri de transfer, reducând astfel posibilitatea clienţilor de a nu pune furnizorii „faţă în faţă“;
  • grupul de furnizori constituie un pericol credibil de integrare în aval, el se poate folosi de această ameninţare pentru a-şi impune preţul.
%d bloggers like this: