Clasificare in functie de dinamica obiectivelor

In functie de dinamica obiectivelor fixate, strategiile organizatiei se grupeaza in trei categorii: strategii de dezvoltare, strategii de consolidare si strategii de redresare.

Strategiile de dezvoltare presupun stabilirea unor obiective superioare obiectivelor din perioadele anterioare atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ.

Acestea sunt strategii globale care vizeaza extinderea activitatilor desfasurate de firma, prin prisma mai multor criterii. In cazul unitatilor economice, dezvoltarea semnifica de regula sporirea vanzarilor si a veniturilor, desi sunt posibile si alte criterii de apreciere (ca de exemplu numarul de piete pe care actioneaza).
Exista trei strategii principale de dezvoltare: concentrarea, integrarea pe verticala si diversificarea.

Strategiile de redresare se caracterizeaza prin faptul ca in cadrul lor se stabilesc obiective strategice la nivelul obiectivelor stabilite intr-o perioada anterioara, dar superioare obiectivelor stabilite in perioada imediat precedenta.

Aceste strategii sunt acelea care au in vedere dorinta sau nevoia de reducere a activitatii economice a firmei, in general prin intermediul reducerii costurilor (reducerea sau eliminarea cheltuielilor neesentiale si instituirea unui control ferm al costurilor) si/sau prin intermediul reducerii activelor (vanzarea de terenuri, echipamente sau a unor subunitati).
Strategiile de redresare sunt: restrangerea, reorientarea, renuntarea, falimentul si lichidarea.

Strategiile de consolidare cuprind obiective strategice cantitative la nivelul celor stabilite in perioada precedenta, dar superioare din punct de vedere calitativ realizarilor din perioadele anterioare.

Organizatia in general si intreprinderea in special adopta strategii de consolidare dupa anumite perioade de dezvoltare, mai ales din punct de vedere cantitativ, de extindere pe noi piete de desfacere. Prin intermediul strategiilor de consolidare, organizatiile urmaresc sa-si imbunatateasca latura calitativa a activitatilor desfasurate si prin aceasta sa-si consolideze pozitiile ocupate pe piata.

%d bloggers like this: