Concluzie

Diferentele dintre metoda costului minim si metoda diferentierii

Spre deosebire de avantajul competitiv creat prin costuri reduse,avantajul creat prin diferentiere atrage o majorare a costului. Nu toate costurile cresc, iar adoptarea unor strategii manageriale aduce un surplus de profit prin economii, prin evitarea risipei, care sa

acopere aceste costuri, cum este Managementul Total al Calitatii (TQM).Analiza pentru identificarea  potentialului firmei pentru a crea diferentiere poate fi realizata de asemenea cu modelul „Lantul valorii”.

Relatia cu avantajul competitiv

Intru-un mediu  concurential,  avantajul  competitiv  se  masoara  prin  avantaje  sau  puncte  tari ale unei organizatii  fata  de  cele cu care  se afla  in competitie si care se concretizeaza in active  si  capabilitati superioare. Pe  piata  internationala  insa,  ceea ce  reprezinta  avantaj  competitive  intr-o tara, poate  fi  dezavantaj intr-o  alta  tara. Cauzele  nevalorificarii  avantajului competitiv se  datoreaza  competitiei  diferite, nevoilor  diferite  ale  consumatorilor  si  beneficiarilor, modului  diferit  de  actiune  pe  piata  si competitorilor  diferiti (internationali)  sau  locali  cu  care  se  confrunta  o  organizatie  intr-o anumita tara. Activitatea  intr-o  tara  straina  a unei  organizatii  conduce  la  urmatoarele  situatii  relativ la avantajul competitiv:

1) Avantaj competitiv transferabil din tara de origine  in  tara  gazda:

  • avantaje specific-unice fata de competitorii din tara gazda
  • active  specifice  in  tara  de  origine:  resurse, capabilitati, relatii  si  caracteristici  specific corporatiei
  • atribute generale si acces la factorii specifici industriei
  • cunostintele acumulate in sistemul de distributie
  • reputatia organizatie

2)Avantaj competitiv netransferabil din tara de origine in tara gazda:

  • forta de munca
  • pozitia de monopol pe  piata
  • detinerea si controlul  retelei de distributie
  • reputatia  specifica  pe  piata din tara de origine
  • relatiile cu furnizorii si beneficiarii
  • cunostintele „tacite” (competente, capabilitati si abilitati) provenite din experiente acumulate

3) Avantaj competitiv transferabil din tara gazda in tara de origine sau intre  tari gazda prin:

  • filiale, reprezentante
  • organizatii care fac parte din corporatii multinationale,
  • organizatii independente
  • experiente acumulate in activitatea de import-export
%d bloggers like this: