Surse ale avantajului competitiv

Sursele avantajului competitiv sunt:

  • Surse externe de schimbare:
  • Surse  interne de  schimbare:

Sursele externe implica:

– schimbari in cererea clientilor sau a beneficiarilor;

– schimbari ale preturilor;

– schimbari in nivelul tehnic  si tehnologic;

–  capabilitatea  de  scanare  a  mediului si  de  obtinere  a  informatiilor;

– flexibilitatea de  raspuns la  schimbare,  implicand  structura,  cultura si  echiparea cu software.

 

Eterogeneitatea  resurselor face  ca schimbarile din  mediu sa aiba un impact diferit  asupra firmelor, astfel  incat unele  firme  raspund mai rapid si mai eficient la oportunitatile si la constrangerile schimbarii.

Rolul factorilor  externi  in crearea avantajului competitiv nu consta in conferirea  avantajului in mod pasiv, ci rezulta din  abilitatea  firmei de  a raspunde la schimbari. Orice schimbare in mediul extern aduce firmei oportunitati  noi de  a crea profit, de aceea raspunsul la schimbare si oportunitati este un atribut al managementului strategic, al managerilor din „varf”. Raspunsul la schimbare include si anticiparea schimbarilor de-a lungul timpului, astfel ca firmele trebuie sa schimbe strategia si sa tina cont de capabilitatile lor ca factori de  success  pentru viitor.

Sursele interne presupun:

creativitatea

-capabilitatea  de  inovare.

Acestea  se  refera la noi  modalitati  de  abordare  a  afacerii, la  aspectele tehnice  privind  noi  idei  in realizarea produselor si serviciilor, in implementarea  a  noi  tehnologii.  Inovatia  cere  imaginatie, intuitie si creativitate si  mai  putin  analiza in sens  deductiv. Oricum, o atenta examinare  a  modului  in  care  firmele  concureaza poate  sugera  oportunitati de  schimbare.

McKinsey [1980], subliniaza faptul ca inovarea  se  refera la reconfigurarea  firmei,  rearanjarea „lantului valorii”, schimbarea regulilor  jocului, astfel  ca este  necesar ca  firma sa capitalizeze  competenele distinct  si sa creeze  bariere  pentru a  proteja avantajul creat. Avantajul  competitiv  creat  trebuie  sa fie  sustinut  pentru a  nu se eroda  in  competitie. Viteza cu  care  avantajul  competitiv  este nedeterminat depinde  de  abilitatea  competitorilor  de  a provoca  prin inovare  sau  imitare.

In esenta, imitatia  strategiei  utilizate  de concurenti  aduce  avantaje, de  aceea  firmele  care au creat deja un avantaj competitiv  trebuie sa puna bariere impotriva imitarii.

Pentru ca o firma sa imite cu succes o alta firma concurenta trebuie sa indeplineasca patru conditii:

  • Sa fie capabila sa identifice  faptul ca rivalii poseda un avantaj competitiv;
  • Sa fie sigura ca investind in imitare poate obtine un profit superior;
  • Sa fie  capabila sa faca o  analiza diagnostic  a  strategiei  rivalilor sai;
  • Sa fie  in  stare  sa achizitioneze  prin  transfer  sau  prin  replicarea resurselor si capabilitatilor  necesare imitarii strategiei firmei avantajate.
%d bloggers like this: