Strategia

Majoritatea organizatiilor incearca sa elaboreze si sa implementeze strategii pentru atingerea obiectivelor pe termen lung. Prezentarea strategiei organizatiei, alaturi de misiunea si obiectivele sale reprezinta un plan startegic al organizatiei.
In ceea ce priveste strategia,avand ca baza examinarea la circa 1500 de lucrari consacrate de strategiei, merita prezentate rezultatele cercetarilor lui Henry Mintzberg,unul dintre cei mai mari specialisti de management.Acesta e identificat 10 scoli de gandire manageriala in ceea ce priveste strategia.Acestea tipuri de gandire manageriala si trasaturile lor fundamentale care le definesc sunt:
1. Proiectarea Conceptualizat
2. Planificarea Formatizat
3. Pozitionarea Analitic
4. Intreprenoriala Vizionar
5. Cognitiv Mental
6. Invatare Emergent
7. Politica Bazat pe putere
8. Cultural Ideologic
9. Environmentala Pasiv
10.Configurativa Secvential

Printre primii care au punctat importanta deosebita a strategiei a fost americanul Peter Drucker. Acesta zicea ca strategia unei organizatii raspunde la doua intrebari:

In ce consta afacerea?

si

Care ar trebui sa fie obiectul de activitate al firmei?

O alta abordare a avut si Alfred Chandler, in lucrarea Strategy and structure.Acesta zice despre strategie ca fiind „determinarea pe termen lung a scopurilor si obiectivelor unei organizatii,adoctarea cursurilor de actiune si alocarea resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor”.
De asemenea,Kenneth Andrews defineste strategia ca fiind strucutra obiectivelor,telurilor sau scopurilor,politicile si planurile majore pentru realizarea lor,astfel stabilite incat sa defineasca obiectul actual sau viitor de activitate al afacerii si tipul de intrepindere prezent sau preconizat.
Mai recent,Henry Mintzberg prezinta 5 definitii ale strategiei:

Strategia ca o perceptie,prin care desemneaza un curs prestabilit de actiune,pentru a solutiona o situatie;

Strategia ca o schita sau un proiect ce consta intr-o manevra menita sa asigure depasirea unui contracurent sau oponent;
Strategia ca un model ce stabileste o structura de actiuni consistente in plan comportamental;

 

Strategia ca o pozitionare a firmei ce rezida in mijloacele de identificare a locului pe care oreganizatia il are in mediul sau,cel mai frecvent pe piata;
Strategia ca o perspectiva ca implica nu numai stabilirea unei pozitii,dar si o anumita precepere a realitatii ce se reflecta in actiunile sale, vizand piata, tehnologia etc.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: