Clasificare dupa natura abordarii obiectivelor

Dupa natura obiectivelor privind sfera produselor fabricate, ponderea pietelor ocupate si numarul stadiilor procesului tehnologic executate in cadrul firmelor, strategiile acestora se pot grupa in strategii: de specializare, de diversificare, ofensive si defensive.

Strategiile de specializare se caracterizeaza prin faptul ca obiectivele stabilite prevad restrangerea gamei de produse fabricate si imbunatatirea performantelor tehnice, economice si sociale ale acestora.
Atunci cand o firma adopta o astfel de strategie ea urmareste obtinerea avantajului competitiv prin imbunatatirea performantelor produselor, a calitatii acestora. In aceste conditii se poate urmari si o integrare pe orizontala, prin preluarea unor activitati din amonte saiu din aval, care sa faca obiectul de baza al firmei.

Strategiile de diversificare presupun stabilirea unor obiective prin care se urmareste largirea gamei de produse fabricate sau de componente ale produselor care se vor fabrica in cadrul firmei.
Adoptarea unor astfel de strategii presupune ca firma sa dispuna de un potential material, financiar, dar mai ales uman considerabil, care sa constituie premisa pentru largirea gamei de actiivtati ce se vor desfasura in cadrul acesteia. Totodata, astfel de strategii presupun si un potential creativ deosebit sau cel putin accesul la cele mai noi realizari in domeniul producerii de noi idei in domeniul in care functioneaza firma.

Strategiile ofensive se caracterizeaza prin stabilire unor obiective de patrundere pe noi piete sau cresterea ponderii pe care o detine firma pe pietele pe care este prezenta.
Pentru adoptarea unor astfel de strategii este necesar ca firma sa-si diversifice productia, sa-si imbunatateasca nivelul calitativ al produselor, prin modernizarea acestora, prin folosirea unor tehnologii performante. De asemenea acest tip de strategie presupune ca firma sa dispuna de o informare foarte buna asupra pietelor potentiale, de un ansamblu de masuri de publicitate, sustinute de un potential considerabil material, financiar si uman.

Strategiile defensive se caracterizeaza prin stabilirea unor obiective prin care se urmareste renuntarea la unele piete sau diminuarea ponderii pe care o detine firma pe anumite piete.
In general, strategiile defensive se adopta in situatiile in care firma trece printr-o perioada dificila sau urmareste o consolidare a pozitiilor detinute pe anumite piete.

%d bloggers like this: